Pitabröd..

Äntligen har jag hittat ett bra recept på egna pitabröd. Eller rättare sagt så har jag inte tänkt på att baka dem själv, men de man köper gillar jag inte.  
Jag hittade detta receptet hos den fantastiska matbloggen, Zeinas Kitchen, det är även hennes fantastiska bilder jag delar här.
Mums! 
Perfekt att ha i frysen, ta upp vid behöv, och utmärkt picknick mat, så låt er inspireras av fina bilder, och baktips...
Hemmabakade pitabröd är så gott! Ladda frysen och värm när det är dags att äta. Finns inget godare än att öppna upp brödet och fylla dem med något gott. Älskar dessa bröd. Bli inte avskräckt av det långa receptet, de är inte alls svåra att baka.
Fotor_144233637727649Fotor_144233556694494
15 st pitabröd
25 g färsk jäst eller 2 tsk torrjäst
5 dl ljummet vatten
1 tsk socker
1,5 tsksalt
Ca 14 dl vetemjöl special
Gör såhär:
Lös upp jästen med ljummet vatten, häll i mjöl, salt och socker. Knåda degen ordentligt en bra stund. Minst 10 min för hand eller maskin tills du får en smidig och elastisk deg. Degen ska inte vara för kompakt, häll i så mycket mjöl det behövs tills du får en smidig och lättarbetad deg. Häll sedan direkt ut brödet på mjölat bakbord (behövs inte jäsas efter knådning). Tryck ut 15 st bollar, lägg under två bakdukar eller ett tjockt baklakan. Detta så brödet inte får en torr skorpa. Låt vila i 10 min.
Kavla sedan ut en boll till ett runt bröd på ca 15 cm i diameter. De ska inte vara för tunna men inte heller tjocka. Lägg rundlarna mellan två bakdukar eller ett lakan (en på undersidan och en på ovansidan). Låt jäsa i 1 timme och 30 min. Viktigt att brödet får jäsa så länge så de öppnas upp i ugnen. Värm ugnen i god tid till högsta värmen, 275°. Låt stå i högsta temperatur i ca 15 min innan du gräddar bröden.
Klä plåtarna med bakpapper.Vänd försiktigt bröden så att brödets undersida kommer uppåt på plåten. Jobba varsamt så du inte “punkterar” det jästa brödet. Baka sedan mitt i ugnen. Så fort brödet reser sig låter du den vara några sekunder och sedan öppnar du upp luckan och vänder på brödet med en stekspade och låt bakas i ytterligare 2 min. Brödet ska inte få färg utan bara bli genomgräddade. Så fort du tar ut brödet lägger du den under dubbla bakdukar, viktigt att de täcks direkt, annars hårdnar de. Låt svalna under bakduken. Servera med något gott och frys in de bröd som blir över samma dag. De håller sig i frysen upp till 4 månader. Det är bara att värma upp dem i en påse i Micron innan servering.
Fotor_144233844662296Fotor_144233856456794
Fotor_144233838017871Fotor_144233081178235
Fotor_144233552534392
Tack Zeinas Kitchen för Pitabrödet 💗 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?