Smart smärtlindring du kan testa själv...

Jag hittade denna artikeln om hur du kan smärtlindra dig själv genom "akupressur" med hjälp av klädnypa, men jag tror att du kan även göra det genom att trycka, och hålla trycket kvar på de punkter man hänvisar nedan, så testa gärna, med eller utan nypor ;) 

"Alla drabbas vi av krämpor ibland inte så illa att vi behöver uppsöka läkare, men tillräckligt för att det ska vara irriterande och man kanske tar en värktablett eller två ibland.
Värktabletter är dock något jag gärna undviker i den mån det går. När jag fick höra talas om detta knep så var jag först lite skeptisk, men jag har alltid gillat att pröva nya grejer och så länge det inte är farligt.

Men kan man att använda örat för att lindra smärta i bröstet? 

Certifierade zonterapeut Helen Chin Lui  menar det i alla fall: 
-"Varje örat innehåller en komplett karta över kroppen, full med nervändar och flera punkter som sänder signaler till centrala nervsystemet."
Jag har ofta fullt upp och ingen lust att lägga pengar på dyra behandlingar, så om det här funkar är det verkligen helt perfekt för mig.
Var och en av dessa 6 olika punkter på örat sägs vara förbundet med smärta och ömhet i en viss del av kroppen. Genom att applicera tryck på en viss plats av örat kan du lindra dessa värkar.

little1

Den översta delen av örat kopplas ihop med rygg och axlar. Placera klädnypan i ungefär en minut på denna plats, så kan spänningarna i axlarna minska.

ytan

Nästa plats, längre ned på örat är anslutet till kroppens inre organ. Om du har väldigt ont ska du givetvis uppsöka läkare.
Men för mindre smärta eller obehag, använd en klädnypa eller fingrarna på denna plats. Det kan ge dig den inre lättnad som du letar efter.

ytan2

Den övre mellersta delen av örat är den del som är mest förknippad med smärta och stelhet i lederna.
Tryck med en klädnypa eller fingrarna, det kan erbjuda några välbehövliga stunder av lättnad. Har du kroniska problem bör du gå till en läkare, men varför inte prova denna enkla metod först?

ytan3

Den nedre mittersta delen av örat kopplas ihop med bihålorna och hals. Om du vill ha lite lindring mot förkylning eller bihåleinflammation, sätt tryck på denna plats för att minska spänningar.

ytan4

Precis ovanför loben av örat är en plats som oftast förknippas med matsmältningen. En klädnypa som tryck kan du hjälpa mot mindre magproblem. 
Om du är en person som ofta känner sig illamående, kan du försöka använda den här metoden i förväg i förebyggande syfte.

ytan5

Stället lägst ned på örat – loben – sägs vara ansluten till de två viktigaste delarna av kroppen: huvudet och hjärtat. Applicera tryck på örsnibben för att lindra huvudvärken, det kan visa sig vara väldigt effektivt. 

ytan6

Det är dock inte helt klarlagt vad som händer i kroppen vid akupunktur / akupressur, men man tror att behandlingen frigör kroppens egna smärtstillande ämnen, så kallade endorfiner. Det kan göra att smärtan minskar. 
Men även om denna metod aldrig bör gå före medicinsk rådgivning och vetenskapligt beprövade behandlingar, så kommer jag definitivt att ge ”örakupunktur” ett försök, antingen med en klädnypa eller bara mina fingertoppar.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?