Vipassana...

Vet du vad Vipassana meditation är? 



Vipassana betyder "att se något som det egentligen är". Det är en av Indiens äldsta meditationstekniker, som återupptäcktes för över 2 500 år sedan av Buddha, och lärdes ut av honom som ett universellt botemedel mot universella problem, dvs. konsten att leva. Det har ingenting att göra med sekt etc, utan mer ett verktyg till själviaktagande, självmedvetande och självförändring. Att koppla ihop kropp och sinne.

Tycker du det låter flummigt? Eller kanske har du själv testat, hur som helst så har jag i dag anmält mig till en tio-dagars kurs på ett centrer strax utanför Barcelona, Centro de Meditación Vipassana

Antagningen öppnade kl 8 och innan kl 9 var det  fullt, och slussen stängd. Nu går jag bara och väntar på att se om jag kommer in, får stå som reserv eller inte kommer med alls.

Under dessa tio dagar, som egentligen är 11 dagar ;) så blir man väckt kl 4.00 på morgonen, sista måltiden serveras vid lunchtid, man får te vid 17-18 sen inget mer att inta. Däremellan så är det helt tysssssssthet som gäller, man får inte prata med någon annan deltagare, endast med en lärare om man behöver hjälp etc. Absolut inga telefoner, eller smink, eller annat värdsligt är tillåtet. Och jag är så taggad att testa!!! Så jag hoppas hoppas hoppas att jag kommer med och får testa vad en tiodagars kurs i tysthet och meditation kan ge mig. Jag har ju redan bitt med munkar i 3 månader i Himalaya, och nu är det detta jag vill testa. 

Kommentarer

  1. Tyvärr kom jag inte med i första uttagningen, men som sagt, i augusti har många semester i södra europa, så det är högt tryck på de få platser som finns. jag står dock med som reserv :) så kanske kanske kommer jag med, om inte så ska jag försöka att söka för september, de platserna släpps om ett par veckor.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?