Har du uppfunnit något i dag...

Tillhör du dem som är stolt för att vara Svensk, eller den som tycker att andra kan bättre?
Jag tillhör nog både och, jag har ju en fot i Sverige, och en fot i värden :) 
Man ska vara stolt för den man är, det man kan, och det man faktiskt har åstadkommit. Kanske än mer viktigt att man gör det bästa man kan och våga driva utveckling, och det har inget med nationalitet att göra. 

Men jag kommer ihåg när jag var liten och fick reda på att många fantastiska uppfinningar är skapade av svenskar. Då var jag riktigt stolt! Blixtlåset, Kullagret, Skiftnyckeln! Hur skulle man kunna leva utan dem? hahaha… Fantastiska uppfinningar som gör skillnad. 

Men även uppfinningar vad det gäller hälsa, vad sägs om Pacemakern, den har gett många ett längre liv. och för att inte tala om Dynamit! Eftersom jag kommer från Karlskoga så var man mäkta stolt över Alfred Nobel, och ett tag fanns det även en äkta stolthet för Bofors, innan hela mutskandalen manglades upp. Och innan man förstod vad kanoner egentligen gjorde. 

Ja, allt har väl precis som myntet två sidor, men att driva utveckling för hälsa och fred borde vara prioritet. Mer uppfinningar som underlättar vår vardag, och gör livet lättare, oavsett vem eller vart de uppfinns, är välkommet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?