Hur är din munhälsa...


Vi i Sverige har bra tandvård, speciellt om vi jämför oss med utlandet. Jag bor även i Spanien och där ser det helt annorlunda ut, har man inte pengar har man väldigt dåliga tänder. För de har inte obligatorisk tandvård för barn & ungdom.

Ett ex till mig är från Danmark och han sa till mig i början när vi träffades att danskarna säger att svenskarna har gula tänder!!! Det hade jag inte trott! Den bilden tyckte jag inte stämde alls. Speciellt då jag själv gjorde  tandblekningar och hade rena Hollywood leendet ;) 


Min första tandläkare vägrade dock att utföra tandblekning då hon menade att det var fåfängt, men jag tror nog att hon var medveten om att det på sikt förstör emaljen. Så jag bytte tandläkare och fick en golfspelande tandläkare, även han med Hollywood smile :)

I dag är jag dock försiktigare med tänderna, det är ju super viktigt att sköta dem rätt så de håller så länge som möjligt. jag har dock haft turen att ha bra starka tänder, förutom att varenda tand helt i onödan blev uppborrad och fyll med amalgam, som var så sjukt populärt på 70-80-talet.

Att ha en tandläkare man trivs med, och har förtroende för är minst lika viktig som att ha förtroende för sin läkare. Att de kan hjälpa och råda en i vissa beslut. Så välj din tandläkare med omsorg, äkta tänder är äkta tänder. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?