Chokladkola med turkisk peppar...

Alltså jag bara måste dela denna! Och jag måste göra denna kola! Mums! Receptet är taget rakt av från Tidningen Hembakat, även bild, Men jag vill dela den eftersom den kan bli en favorit för många, i alla fall om man gillar salt lakrits. Kanske en perfekt julklapp. Koka kola, slå in dem i fint cellofanpapper och sedan tippa ner dem i en  fin glasburk a la´Ernst. Jag hade i alla fall blivit överlycklig. 

En mjuk chokladkola som innehåller små, hårda bitar av saltlakrits, som kanske blir julens favorit på gottebordet. 

Recept: Mjuk chokladkola med turkisk peppar

INGREDIENSER

Ca 50 st
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 dl strösocker
  • 2 dl ljus sirap
  • 100 g mörk choklad, hackad
  • 1/2 tsk ättiksprit (12 procent)
  • 100 g smör
  • 8–10 bitar Turkisk peppar, hackade

GÖR SÅ HÄR:

  1. Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Låt det koka i 15–20 min till ca 122 grader.
  2. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt choklad, ättiksprit och smör. Rör om tills smeten är jämn och fin. Låt smeten svalna något och tillsätt sedan den Turkiska pepparn. Rör om försiktigt så att godisbitarna inte smälter för mycket.
  3. Bred ut smeten jämntjock, ca 2 cm, i en form, ca 20 x 20 cm, klädd med bakplåtspapper. Ställ kolan kallt och låt den stelna lite innan du skär den i bitar.
Bild & text: Hembakat

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?