Egen vinglögg med konjak.

Det är enkelt och kul att göra sin egen glögg, och tappa upp på fina flaskor. Det doftar ljuvligt och det här är snabbt fixat.

Glögg hör december till tycker jag. och eftersom jag bor i Spanien så är utbudet lite sisådär, ibland kan man hitta Glögg på IKEA, men när jag hittade det här enkla receptet så gör jag min glögg själv. Superfin ge-bort-present oxå.


recept & bild från Landleys kök



Det här behöver du till 1 liter glögg:

2 kanelstänger
1 pomeransskal
10 nejlikor
3 stjärnanis
1 tsk hela kardemummakärnor
1 dl strösocker
1,5 dl vatten
1 flaska rött vin
1 dl valfri konjak

  • Häll ner kryddor, socker och vatten i en kastrull. de det ett uppkok, sedan låter du det puttra /sjuda på svag värme i ca 20 minuter. Låt det sedan svalna, och sedan silar du av sockerlagen.
  • Blanda den silade och avsvalnade sockerlagen med rödvinet och konjaken. Värm försiktigt upp glöggen, får inte koka eftersom då försvinner alkoholen.



Kanske bästa julklappen eller present vid adventsfirandet. 

Det här receptet har jag hittat på en matblogg som heter Landleys kök, så det är inte mitt eget recept, men väl använt och mitt favoritrecept på glögg,  starkt rekommenderat. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?