Midsommarmat...

Snart är den underbaraste och mest magiska tiden av alla här. Midsommar! I år ska jag  fira den i Sverige, förra året "firade" jag den i Himalaya / Nepal.
Jag kommer ihåg att jag satt själv på min rum i munkklostret när det knackade på dörren och en "litttle Lama" kom med en hel bricka med godis & läsk till mig hahha...  Någon sponsor hade donerat säckvis med godis till kidsen på klostret, och lyckan var gjord. De äter i princip aldrig godis /läsk. men när de bjuds blir de överlyckliga, inklusive jag. Från en trött lung kväll, gick alla upp i taket, av socker.

Säckvis med godis, läsk och kakor. Även i Himalaya har sockret makt :)




Jag såg en artikel i aftonbladet i dag, så här står det:
"Vill du äta gott, gå ner i vikt och samtidigt få ner både blodtryck och kolesterol? Till midsommarbuffén finns det en mängd godsaker som passar in enligt fettkosten LCHF – LowCarbHighFat.
Laxrullar, entrecôte, chokladtårta och grädde är bara några av läckerheterna.
– Med LCHF kan man få den perfekta midsommarmaten och man behöver inte sakna något, möjligtvis potatisen, säger Annika Dahlqvist, legitimerad läkare som själv gått ner 18 kilo sedan hon började med LCHF-kost.

Motverkar sjukdomar

Enligt allmänläkaren kan den omdiskuterade metoden motverka både hjärtkärlsjukdomar och typ 2-diabetes. Hon får medhåll av Fredrik Nyström, professor i internmedicin vid universitetssjukhuset
i Linköping.
– Mättat fett är bra, bland annat har det intressanta hormonella effekter, säger han."

Ja så en det blir svensk midsommarmat för mig, mums!!! Men vad jag äter nu är inte LCHF, utan mer Light varianten mixad med lite VATA - tänk, jag provar mig fram sakta... för att se vad jag och min kropp mår bäst av.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?