Periodisk fasta...

Periodisk fasta och ätfönster... dessa ord poppar upp överallt nu, flera av mina vänner ägnar sig åt detta...

Jag blev nyfiken, och vill veta lite mer, bland annat detta hittade jag:

Vad är periodisk fasta?

Precis som namnet antyder så innebär periodisk fasta att du fastar i kortare perioder. Det kan handla om att fasta i allt från några timmar upp till flera dagar i rad. Det finns numera ett par vedertagna ”metoder” för fastande, och klassiska varianter är:
  • Fasta varannan dag
  • Äta som vanligt, men fasta 24 h vid ett eller två tillfällen i veckan
  • Fasta olika tidsperioder under ett dygn (till exempel under 16 h, 18 h eller 20 h) och ät under resten
Ett klassiskt upplägg är att fasta fram till klockan 12.00, ha ett ätfönster fram till 20.00, och sedan åter fasta fram till 12.00 nästa dag. Under ditt åtta timmar långa ätfönster intar du dagens mat, och det är alltså inget problem att passa in i de normala sociala konventionerna med lunch runt 12 och middag under kvällen.

Under fastan ska du inte äta eller dricka något som innehåller några större mängder energi. Drick så mycket vatten, kaffe och liknande du vill, men undvik drycker med mycket energi.
Ovanstående text hittade jag på Styrkelabbet
Grejen är att jag ska ta och testa detta. Sedan jag flyttade till Spanien har jag ändrat tiderna på hur jag är hungrig, I princip är jag alldrig hungrig innan kl 12, så att ha ett ätfönster mellan 12-20 tror jag skulle passa mig perfekt. Det svåra blir att inte åta efter kl 20.00, som sagt jag har Spanska vanor. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?