rökfri 7 månader

Jepp, då har jag varit rökfri i 7 månader! Perfekt!!! Vad har då hänt?


  1. Jag har inget sug efter att röka, utan är i stället tacksam och känner lättnad när jag ser andra röka.
  2. Jag har nog fått något extrakilo efter att ha slutat, men i och med att jag tagit bort det mesta sockret (motat bort mitt sockermonster) så kommer det på sikt ge mig utdelning, en mer långsiktigt hälsoeffekt. Så det kan jag leva med. De extra kilona får jag helt enkelt träna/motionera bort.
  3. Mitt blodtryck och puls har sänkts, det sker redan efter 20 min.
  4. Förekomsten av nikotin i blodomlopp har reducerats med över 90 procent, det händer redan efter 8 timmar.
  5. Syrehalten i blodet har normaliserats, sker efter 12 timmars rökfrihet.
  6. Skadade nervtrådar har börjat läka och  luktförmåga och smakförmåga har återvända till det normala. Ungefär samtidigt når också irritationskänslorna som uppstår i samband med att man slutar röka sin absoluta topp. Detta sker efter bara 48 timmar. Visst är vår kropp fantastisk!
  7. Andningsvägarna slappna av och andningen upplevs som lättare. Lungfunktionen har påbörjat en reparationsprocess. Sker efter ca 72 timmar.
  8. Abstinensen är borta, börjar avta efter ca en vecka, men kan dyka upp helt oväntat efter lång tid, månader av rökfrihet och så kommer ett stick av abstinens, men de blir kortare och kortare, kanske bara en sekund, desto längre tiden gått.
  9. Blodcirkulationen i tandköttet och tänderna är på samma nivåer som hos en icke-rökare redan efter bara 10 -14 dagar.
  10. Efter 2-4 veckor är abstinensbesvär som ilska, frustration, ångest, koncentrationsproblem, dåligt tålamod, rastlöshet, depression och sömnbesvär mer eller mindre borta.
  11.  De receptorer i hjärnan som påverkas av nikotin har nu återhämtat sig till samma funktion som hos icke-rökare.
  12. 2 veckor till tre månader: Risken för att drabbas av hjärtattack på grund av rökandet har börjat minska. Lungfunktionen har börjat förbättras.
  13. Efter 3 veckor till tre månader har blodcirkulation förbättrats rejält. Det har blivit lättare att andas, flåset funkar finfint vid aktivitet.  Rökhostan är borta.
  14. Och nu vid sju månader utan cigaretter har lungornas förmåga att bearbeta slem förbättrats, vilket håller lungor rena och minskar förekomsten av infektioner. Överlag har energinivåerna i  kroppen börjat öka. Rökrelaterade problem med täppta bihålor, andfåddhet och allmän matthet har förbättrats.


Jag säger bara tack kropp för att du läker så snabbt efter så lång tids förstörelse som jag utsatt dig /mig för!
Och det fina är att dessa hälsoeffekter bara fortsätter! men jag har rökt alldeles för länge så det kommer ta några år till innan min kropp gjort sig av med alla dåliga efter efter långvarigt rökande. Men varje dag är en ren hälsovinst! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?