Bastubad, en trend som växer sig starkare...

Jag såg nyligen ett inslag på tv4, jag tror det var Malou von Sivers som intervjuade Arja Saijonmaa om bastubadande och dess  positiva inverkan på hälsan. Väldigt intressant och det verkade som Arja är en sann bastubadare och hälsan själv.  Arja förespråkade hälsoeffekterna, och de flesta finländarna har väl tillgång till Bastu på ett eller annat sätt. 
Även i Aftonbladet kan man läsa att trenden för bastubadande ökar, det är en ny trend som börjar växa fram, det är inte bara ett sätt för oss att slappna av.- Det är otroligt bra för hygienen, barndödligheten i Finland är lägst i hela världen, tack vare att mammorna bastar. Man svettar ur sig smutsen, säger bastuakademins kommunikatör Per Granlund.
Bastubad är också bra vid vissa ledbesvär och för personer som är stela i rygg och nacke.




Faktum är jag har valt mitt gym på grund av att de har både vanlig Bastu och turkisk bastu, ni vet den typ av Bastu som har eucalyptus ånga. Det är min favorit.  Efter att kört på gymmet, och sen bastat känner man sig verkligen ren inifrån och ut, och för att inte prat om sömnen. Har man sömnproblem tror jag det är otroligt bra att basta och skrubba sig innan man går och lägger sig en en ren sval säng.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?