Ricinolja, mirakelkur för dålig hårkvalitet...



De flesta vill väl ha långa fladdrande fransar och snyggt hårsvall?! Svaret kan vara både enkelt och billigt. Ricinolja! 

Det finns ju redan en mängd produkter som stärker, förlänger fransarna bara genom att applicera  som en ”eyeliner” med fransnäring. 
Jag har testat dessa tidigare, det gick nog ett par månader, utan att jag märkte någonting över huvudtaget.  Men sen! Efter kanske 3 månader när jag skulle sätta på mascaran så bara slog det mig, jäklar vad fransarna har växt! Och jag fick frågan om jag har gjort fransförlängning etc.. Men icke, bara denna fransnäring. Funkar även för brynen så klart.



Så fick jag höra att vanlig recinolja kan ge samma resultat, som du kan få för ca 40-50 sek.   Kan absolut vara värt att testa om man tycker de andra blir för dyra. Den jag testade  är en av de billigare, XLASH, vilken jag är supernöjd med, den kostar ca 4-500 sek,  en fjärdedel av de dyrare som ligger på ca 15-16oo sek.

Behandling för ögonfransarVill du testa ricinolja, gör så här:Ta lite ricinolja på fingret,( eller se nedan) stryk och massera in mot hårroten till ögonfransarna. Undvik att få oljan i ögat, det kan irritera. Har du linser ska du vara försiktig och undvika att att linserna i ögat så den inte bli obrukbar.Bäst är att  använda är en mascaraborste (du kan ta en gammal som rengjorts noga)   eller  topps.Men inte nog med att Ricinolja är bra för fransarna, den funkar grymt bra på hår och naglar oxå. För hår påstås det kunna förbättra  kvalitén 5 ggr!

Här kommer min sammanställning av vad jag hittade på nätet.
1)  Massera in oljan i hårbotten, men dra ut lite i på längderna med. Massagen i sig stimulerar blodgenomströmmning, så bara det är bra.

 2)  Låt verka 30-60 min.**      

3)   Tvätta ur. Men här hittade jag en del kommentarer om att det är sjukt svårt att få det rent, oljan biter sig in, vilket inte är helt otippat. Så jag hittade en massa tips på HUR man tvättar bort oljan lättats.

a)    Ta schampo direkt i håret INNAN du sköljer håret med vatten, då löses oljan ur lättare. Sen tvätta igenom noga, avsluta med balsam.
b)    Använd YES diskmedel! Jepp, du läste rätt. Och faktiskt kommer jag ihåg när ja hade hund som jag ibland ställde ut, då fick jag lära mig att använda YES diskmedel, för då blev de renast, och fick blänkande päls. Diskmedel löser ju fett, och är skonsamt mot händerna, så det kan nog funka. Även här innan du sköljer med vatten, det verkar vara den stående regeln.
c)    Använd balsam istället för schampo först, sen skölj med vatten, och sedan tvätta håret som vanligt.
d)    Ett annat tips var att bland Bikarbonat med schampot, då ska det gå strålande enkelt att bara tvätta ur oljan på en gång. Samt  blandar man det även med balsam så ger det håret styrka, volym och glans.





Någon rekommenderade också att även inta Vitamin B5 i samband med att man gör dessa kurer med Ricinolja, så man får det både invärtes och utvärtes.**Gör behandlingen tre-fyra gånger i veckan. Har du svagt/sprött hår kan du blanda ricinolja med en lättare olja så att det blir lättare att tvätta bort senare.  Ex.vis kokos- eller solrosolja. Kokosolja är särskilt bra för att återställa skadade och svagt hår på grund av dess höga näringsinnehåll.



Man kan också göra en djupare behandling en gång i veckan. Den behandlingen går ut på att du masserar in ricinoljan (ev. utblandad med annan olja) i hårbotten och har kvar den där över natten Det är bra att svepa in håret i en handduk eller en duschmössa under natten för att hålla oljan på plats och så det inte hamnar på lakanen/örngott.



Info om Ricinolja:Ricinoljans Anti-bakteriella och anti-svampdödande ricinolsyra skyddar din hårbotten från infektioner som kan orsaka håravfall. Omega-9-fettsyrorna i ricinoljan ger näring åt håret och förhindrar att hårbottnen torkar ut. Gnugga ricinolja på din hårbotten så att oljan når hårrötterna. Detta kommer att generera nya hårväxt inom några månader. Detta kommer också att ge dig utan problem tjockare hår. Men som med alla oljor, ska även denna var kallpressad.

 När det gäller naglar så har så dåliga skivande naglar, nu har jag börjat massera in naglar / nagelaband varje dag med någon droppe av oljan, och det är helt underbart att mina naglar faktiskt har blivit både längre och hårdare.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?