Hur sover du egentligen?



Jag tror att vi alla är medvetna om vad en god natts sömn gör för oss, om inte annat så är vi grymt medvetna om hur en natt utan sömn påverkar oss. 


Många vet säkert oxå vad det är som gör att vi inte kan sova, utan bara ligger och vrider och vänder sig i sängen. Jag kan till exempel inte dricka kaffe efter lunch, men sover gott på ett glas vin, och då menar jag inte 3 glas, för då blir det väldigt orolig sömn. Likadant är det med för mycket sött, då det kickar igång mig. Vill verkligen undvika en ”sugar rush” lagomt till sänggående, vilket gör att man skulle kunna sticka ut springa en timme istället för att sova. 



Men en av de viktigaste faktorer är att vi har bra, sval luft i våra sovrum. Dålig luft kan även orsaka allergier, och göra oss sjuka, istället för den efterlängtade vilan som gör oss starka. 





Att sova med öppet fönster är inte möjligt för alla, jag har tex en starkt trafikerad gata utanför mig, vilket släpper in både ljud och avgaser. Så bor man inte på en lugn plats, med bra luft så är lösningen tex att skaffa sig ett FTX-aggregat, som inte bara renar luften, utan även håller koll på temperaturen i ditt sovrum. Den tar med andra ord hand om 2 viktiga faktorer för att sova bättre. 









Bilder: Unsplash / google

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?