Grönt är skönt...

Det är en tydlig trend att växter börjar ta plats i våra hem.  Under lång tid så har det varit sparsmakat med växter om man kolla in inredningstrenderna. Det man ser nu är att det kommer tillbaka. 

Men kanske inte så mycket små krukväxter, utan stora, nästan mer tråd än liten planta. Mina favoriter är bananträd och fikontråd på stam. Sedan ser man även mycket snittblommor, inredningstrenden visar precis tvärtom här, många små skira glasvaser som smals i grupp med små blommor i, vilket jag tycker är super fint.

Men just detta att skapa en fin omgivning och miljö tycker jag är en viktig del som främjar välbefinnandet.  Ska rum man mår bra i. Sen finns det en mängd fantastiska ”hälso-blommor” som faktiskt förbättrar luften och har  andra bra förhöjande effekter av vår hälsa. Jag tror det är en gammal tradition och kunskap som är på väg tillbaka. Så plantorna är inte bara vackra att titta på, de är hälsosamma för oss.

En av mina favoriter är; Doktor Westerlunds Hälsoblomma, Rosengeranium,  som är perfekt att ha i sovrummet tex,. Den anses ha god effekt mot många medicinska åkommor, tex, illamående, dålig blodcirkulation, inflammationer, exem, acne och liknande. Man kan till och med äta den eller använda den i te :) 


Så varför inte omge dej med lite härliga växter nu när trenderna börjar bli sköna gröna igen. 

Bild, hämtad från google.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?