Bastubad rena livsförlängaren...

De flesta vet nog att det är nyttigt att bada bastu. 


Man har fått höra det sedan man var liten, men det finns även nya studier på att Bastu badandet förlänger livet. Jag antar dock att det ger bäst resultat om man gör det kontinuerligt, precis som med allt annat i livet, det räcker inte att göra det ett par gånger och sedan är det bra. Utan att bygga upp en rutin, precis som man borstar tänderna varje morgon och kväll, det räcker inte att göra det en gång ;)



En undersökning som gjordes i Finland 2015 pekar på att medelårders män som bastar regelbundet med en gång per dag minskar risken att drabbas av dödliga hjärt och kärlsjukdomar med 50 procent! Så klart är den bra för kvinnor oxå! 
Undersökningen visade även att man minskar risken att dö oavsett vilken orsak med 40 procent om man badar bastu dagligen.  man kan hitta massa med statistik på detta så klart, så det är bara att googla.



Men det är helt klart en intressant hälsofaktor som man inte  bör räkna bort tycker jag. Nu är det ju så att alla kan inte ha en bastu hemma. Jag bor i hyreslägenhet och jag tror inte att det skulle bli så populärt om jag byggde  en egen bastu ;) Men som tur är så har de flesta gym och simhallar tillgång till bastu, så vill man så går det. 



Men det bästa är så klart om man kan ha lyxen att ha en egen bastu. Den dagen jag skaffar egen trädgård så vill jag absolut ha en bastustuga. I den bästa av världar så får ligger den nära vatten, en sjö, eller hav spelar ingen roll, man kan alltid drömma fritt och sikta högt. 


Har du en ingen bastu, men har möjlighet att skaffa en bastustuga, så tänk till. Du har stora hälsoeffekter att vinna och banar plats för härliga njutningsfulla stunder och rutiner. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?