Blodsockermetodens tre principer...

Mina sista inlägg har handlat om  Blodsockermetoden av Michael Mosley, 



här kommer ett komplement till tidigare inlägg med de viktigaste principerna, har dem kan du köra på egen hand:



1. Medelhavskost. 

Även - kallat M-programmet - har lågt kolhydratinnehåll. 

Ät massor av grönsaker, bra proteiner som fisk och ägg, lite helfet yoghurt och ost, långsamma kolhydrater som havregryn och quinoa, nyttiga fetter från olivolja och nötter samt lite frukt och bär. 

Minimera eller undvik snabba kolhydrater som desserter, godis, flingor och bröd. 

Håll koll på alkoholen. Ett eller ett par glas vin per dag är okej. 

Men du får inte äta och dricka mer än 800 kalorier (kcal) per dag under åtta veckor. Du får snabba resultat på vågen vilket är motiverande. I studier har personer gått ner i genomsnitt 14 kilo. Men hur mycket du går ner är individuellt och beror bland annat på hur mycket du vägde från början. Skaffa en eller flera dietkompisar. En app för att räkna kalorier är också bra att ha.


2. Rör på dig. 


Skaffa stegräknare, träna enkel styrketräning hemma och snabb men högeffektiv konditonsträning. Börja försiktigt och testa dig fram till en träning du gillar.


3. Stressa mindre. 


Hitta sätt att varva ner. Då minskar du stress- och impulsätande. Mindfulness funkade för Michael Mosley.




Källa

Kommentarer

Populära inlägg