Ny favorit, Varm choklad med havsalt...

Jag tror jag har snöat in lite på varm choklad, och vad passar väl inte bättre nu när hösten med sitt mörker lägger sig som ett lugnt, rofyllt och kyligt täcke omkring oss.
Och som jag skrivit tidigare så är just varm choklad den bästa hostmedicinen, så varför inte lycka till den lite och både bi frisk och njuta på samma gång. 

Här kommer ett av mina favoritrecept som jag hittade när jag googlade runt för inspiration, där du för övrigt kan hitta mängder av olika , goda, spännande varianter av varm choklad.

Via: The simple things


Varm choklad med havssalt:
Till 2 koppar behöver du följande:
2,5 dl mjölk
2,5 dl grädde
100 g hackad mörk choklad (70 %)
1 msk socker
1 krm havssalt
1 äggula
Gör så här:
Blanda och värm upp mjölk, grädde och choklad i en kastrull ihop med socker och salt. När chokladen smält helt så smakar du av och ser om vill tillsätta mer salt.
Sedan är det viktigt att du tar bort kastrullen från plattan då du tillsätter äggulan, då den inte får koagulera. Vispa upp så att det blir krämigt. Sila chokladdrycken och häll sedan upp i två koppar. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?