bountykulor – choklad & kokosgodis

Ibland blir man bara lycklig, och lycklig blev jag när jag hittade detta receptet! Mums!

Jag följer en del bloggar med lite annorlunda, mer hälsosam mat, eller nytt o kul, en som jag gärna tittar på är "Nillas kitchen" och detta receptet kommer från henne. jag har bara kopierat det rätt av, för det är alldeles för gott för att inte dela. Och stort tack till Nilla för härligt recept! 

Bountykulor -choklad & kokosgodis, mjölkfritt, utan socker. 








Recept

  • 75 g kokosolja
  • 2 dl kokosmjölk (gärna extra creamy från Blue Dragon Garant eller Santa Maria)
  • 200 g riven kokos
  • 1 msk agave eller honung
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 150 g choklad med hög kakaohalt ( minst 70 %)
Gör så här:
  1. Smält kokosoljan i en kastrull, tillsätt kokosmjölk, agave och vaniljpulver och låt det sjuda upp.
  2. Tillsätt kokosflingorna, blanda väl och låt sedan smeten stå minst 1 timme i kylen och stelna.
  3. Forma kokosbalndningen till 15-20 bollar eller kvadratliknande bitar.
  4. Sätt in bitarna i frysen eller kylen och låt vila en lite stund, ca 30 min.
  5. Smält under tiden chokladen försiktigt i mikron eller över vattenbad.
  6. Doppa kokosbitarna i chokladen.
  7. Ställ in i frysen eller kylen för att bitarna ska kallna.
  8. Förvara godisarna i kylen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?