snabblimpa..

Jag försöker att undvika att äta bröd, jag har inte tagit bort det helt, men minskat. Så när jag äter blir det något speciellt, gärna att jag kan göra någon form av scones på helgen, eller som nu när jag hittade ett busenkelt och gott recept från min stora inspirationskälla "Lindas bakskola"




Jag delar hennes recept rakt av här, kanske kommer du oxå gilla det. Njutning och bra saker ska delas tycker jag 😋


Så här kommer recepet och text av Linda och hennes snabblimpa!


"Ljuvligt god snabblimpa! Arbetstiden för den här limpan är 5 minuter, 
helt perfekt när man vill ha ett snabbt frukostbröd. 
Duka fram och förbered resten av frukosten medan brödet gräddas i ugnen.
Tips! Både vetemjöl och rågsikt funkar lika bra i degen. 
Rågsikt innehåller 60 procent vetemjöl och 40 procent rågmjöl 
vilket gör att brödet får lite mer fibrer."

SNABBLIMPA

6 dl vetemjöl (eller rågsikt)
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver

3 ½ dl mjölk eller 4 dl filmjölk
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 180 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
2. Tillsätt mjölken (eller filmjölken) i de torra ingredienserna och blanda ihop allt till en kladdig deg.
3. Lägg degen i en limpform, klädd med bakplåtspapper. Strö över lite mjöl.
4. Grädda limpan längst ner i ugnen i ca 50 min.




bilder & t4ext, LIndas bakskola

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?