Iste...

Hot hot hot... Sommaren har verkligen varit varm i Spanien, ledsen, men jag försöker inte vara tyken då jag vet att i Sverige har det varit en sval sommar. 

Men jag försöker att minska, eller helt enkelt sluta med köpta produkter som Iste, soda etc då de innehåller så mycket kemikalier, och socker. Så jag gör ett eget te, busenkelt, och supergott. Jag använder Grönt te, då det är bra för metabolismen , dvs ämnesomsättningen, men man kan ta vilket te man vill som främjar de egenskaper man söker, vitt te, rött te etc...



Jag gör så här;'
2 l vatten
4-5 tepåsar grönt te (eller motsvarande mängd löst te)
Ingefära
1 citron
Brunt socker eller Estevia ( kan heta Stevia i Sverige) 
Mynta om du vill

Låt teet ligga max 5 min i det varma vattnet, pressa inte ur tepåsarna för det kan bli beskt.
Skiva ir ett par cm av färsk ingefära som får ligga och dra tills det är dags att hälla upp på flaska eller kanna.
Rör i ca 0,5 dl brunt socker eller motsvarande Estevia / Stevia medans vattnet är varmt, så löser det sig snabbt.
När det börjar svalna av lite pressa i saften av en hel citron, jag använder även skalet som jag river ner för mer smak, men se till att citron är tvättad, och helst organiskt odlad så du inte får i dig kemisk rester.
Sila och häl upp på flaskor eller i kanna. Kyl väl och servera med massor av is. Njut!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?