vatten är livskrakft...



Som vi alla vet så är vatten livsnödvändigt för allt levande, det gäller så klart även för vår natur. Jag har inte någon stor trädgård, tack och lov, för den hade nog inte överlevt, men jag har en balkong som jag älskar. 

Det är dock inte helt lätt att sticka iväg på semester utan ha någon som hjälper till med bevattningen, eller att skaffa sig ett bra bevattningssystem. 





Så när jag googlade runt lite så hittade jag ”Droppbevattning”, vilket innebär att det är som långa slangar / rör som har små öppningar med jämna mellanrum som det droppar vatten ur med en jämn ström. Ahh så fiffigt! Det här ska tydligen vara perfekt om man vill tänka på våra naturresurser, för plantor och jord hinner precis ta upp den ström vatten som sipprat ut, då vattnet hamnar vid plantornas rotsystem och man sparar på vattnet i möjligaste mån samt att man har sin trädgård eller plantor friska och frodigt växande. Den här lösningen är speciellt anpassad för rabatter, häckar och träd men används tydligen också med stor framgång på golfanläggningar. 
Jag tycker det låter toppen, och kanske lite väl avancerad för min balkong men framåt har jag tänkt mig en stor terass och då ska jag verkligen försöka att införskaffa mig detta systemet. Sen är det bara att njuta av det eftersom allt vattnar sig själv. :) ksab-bevattning.se/



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?