Vinet och hälsan...

Debatten om vin och om det är hälsosamt eller inte för hälsan har väl alltid funnits. I dag tror jag dock att många tycker och tror att vin kan vara nyttigt för hälsan, om det är i rätt mängd. 
Ett före detta x till mig är läkare, han är dock från Mexico, och det är klart att det finns kulturella skillnader även när det gäller hälsa och vin.

Han var bombsäker på att 7-14 glas vin i veckan är bra för hälsan. Är det mindre än 7 glas per vecka ger det inga positiva effekter, och dricker du mer än 14 glas per vecka så är det skadligt. Det betyder alltså att om man dricker 1- 2 glas vin per dag så är det rena hälsokuren. 
Tittar jag i Spanien  (kanske även Frankrike) så tror jag att man dricker vin i princip varje dag, men man späder det med Gaseosa (det är som en svag sockerdricka) eller annat bubbelvatten. Så mängden vin kanske stannar på ett till två glas per dag. 
I Sverige skulle man bli klassad som alkoholist om du tog ett glas vin till lunch varje dag ;) Där sveper man sina 7-14 glas vin på helgen istället. Jag vet inte vad som är bäst, det får man väl känna efter själv, men å andra sidan så är det väl så med allt, choklad, kaffe till och med morötter är skadligt i för stor mängd.

Ett bra sätt att lära sig mer om vin är att gå på vinprovning, att hitta den sorten man gillar bäst, och att hitta sin favorit, och sen verkligen njuta av sin veckoranson :) 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?