Vår hälsa och miljö...

Jag tror många i dag förstår att hälsa och miljö hör ihop. Men en dålig miljö så blir vi sjuka, det tror jag de flesta vet, i alla fall i I-länderna. Vi har lyxen att vara medvetna och pålästa. 

Sedan att miljöfrågor i till exempel Asien är under all kritik, det vet nog alla. När jag bodde i Nepal, vilket är soptippen på jorden, förstod människorna där inte vad jag menade när jag sa att jag tyckte det var lortigt. Det såg inte dikena fulla av skräp eller den slitiga luften som kändes som man gick i en sandstorm, ibland var luften så gul (av avgaser) att man bara såg några meter framför sig. 


Men vi som vet, och har möjlighet att påverka borde försöka att driva detta mer, att försöka få våra arbetsplatser att ta miljöansvar, skaffa miljöcertifiering och tanka miljö hela vägen ut. 

Ibland hör jag människor som säger, men varför ska vi tänka miljö, när Asien spyr ut avgaser? Jo för vi måste göra vad vi kan! Man kan inte bestiga berget om man inte tar första steget! Spelar ingen roll hur litet steget är, så är det början till målet. Och med allt miljömedvetande som vi har i Sverige ska vi vara stolta, och sprida vår kunskap. I slutet handlar det om allas våran hälsa. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?