ta kontroll över kosten....

I går skrev jag om LCHF, och jag håller nu på att dyka ner mer i den filosofin. Det verkar debatteras hårt mellan "troende och icke troende ". Vissa delar har jag väldigt lätt att ta till mig, andra delar svårare att "köpa".

 Men har nu bestämt mig att jag ska testa denna metoden i 2 månader.  Syftet för mig är en önskad viktnedgång. Så i går vägde jag mig, och mätte mig med måttband. Jag kommer göra detta varje måndag, för att se vad som händer vecka för vecka.


Så idag rensade jag ut matvaror som som bör undvikas. Vissa har jag inga som helst problem att avstå från, andra svårare, då jag verkligen är "socker beroende", men även det har varit något som jag under längre tid velat få bukt med. Nu när jag har rökberoendet under kontroll, mer än 3 månader rökfri, är det dax att se över mitt sockersug! Det finns även diabetes i min släckt, så ytterligare ett skäl att ta bort socker.

Nedan är en lista på sådant som ska undvikas som jag hittade på Kostdoktorn

Undvik helst

  • Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.
  • Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.
  • Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.
  • Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.
  • Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?