Mina första Oopsies...

... dessa är helt klart en nyhet för mig. hittade receptet när jag googlade runt efter tips / råd för LCHF recept etc...
Mina första Oopsies, (vem vet, kanske de sista oxå!)



Oopsies ska tydligen vara perfekt tillägg istället för bröd, eller istället för wraps när du äter tacos m.m. Okey! Jag har inte smakat på mina än, jag funderar på hur jag ska inta min första... Så än har jag ingen aning om jag gillar dem eller inte ;)

De är större än man tror, 6 st får plats på en plåt.



Kommentarer

  1. Så här gjorde jag:

    Ca 30 min 150 grader



    4 ågg
    75 gr eller knappt en halv frp Philadelphiaost
    lite salt
    (jag anväder äver lite chili i den gula smeten)



    Separera gulorna från vitorna

    Vispa vitorna till ett hårt skum tillsammans med lite salt- Det ska vara så hårt vispat att du kan vänd skålen upp och ner, utan att smeten rinner ut.

    Vispa sedan ihop ägg gulorna och Philadelphia osten i en annan bunke till en jämn smet. Jag brukar smaksätta den med lite chili, men man kan prova sig fram att addera kryddor örter efter smak och behag. Det beror ju lite på vad du tänkt använde dem till- Jag föredrar stark mat. Men de blir lika goda utan extra kryddor.

    Vänd nu försiktigt ner den gula smeten i den vita smeten. Rör så lite som möjligt så att du behåller luften i smeten, desto fluffigare blir bakverken.

    Använd en smörad bakplåt, som du nu klickar upp 6 högar, forma till dem lite lätt så de påminner om tekakor.

    Alternativ: Bred ut smeten över hela plåten. Perfekt om tårtbottnar tillsammans med bär och vispgrädde.

    Grädda tills de får fin gyllenbrun färg i mitten av ugnen.

    Oopsies kan användas till frukost/macka/hamburgerbröd/wraps eller varför inte som beagles med philadelphia ost, lax och lite nymald svart peppar. grymt god till räkmacka.

    Övrigt: De smakar ganska mycket ägg, och när jag vill ha dem som mat, tar jag lite mer salt än om jag ska ha dem som dessert.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?