Rökfri i 5 månader...

Nu har jag varit rökfri i 5 månader. Wohooo vad jag är glad för det :)


Det har gått bra, förvånansvärt bra, eftersom jag har försökt så många gånger och inte fixat det. Vet inte varför, men jag tror att jag verkligen ville vara rökfri, inte vara beroende, eller lukta illa. Även när jag tittade på andra människor som rökte, kände jag att jag vill inte vara sån! Jag vill vara fräsch!


Hittade en lista om vad som händer i kroppen, se nedan. men vad är då min största vinning efter 5 månader rökfri?

1)Jag kan andas, djupt och länge! Jag märker det tex när jag gör Yoga, jag kan hålla andetagen utan att hosta.
2)Rösten, rösten är mycket bättre, jag kan till och med sjunga bättre :)
3)Att slippa tänka på att jag och mina kläder stinker! detta var ett stort gissel förut, jag verkligen hatar att lukta illa. Men det stör mig inte om andra röker.
4) Tid! Att slippa "hinna" ta en cigg, att slippa bli stressad över att jag måste snart tända en cigg, jag njuter av allt istället, lever mer i nuet, måste inte springa i väg från jobb eller middagar för att röka.
5)Slippa stressen när man datar någon som inte röker :)

Okey, det var något av mina fördelar, här kommer listan över vad som verkligen händer i kroppen:

De fysiska fördelarna med att sluta röka är många.
Efter 20 minuter som rökfri…... har din puls gått ner till normal nivå
... har temperaturen i dina händer och fötter börjat återvända till det normala
Efter 1 dygn som rökfri…... börjar kolmonoxidhalten i ditt blod närma sig det normala
... har risken för hjärtinfarkt börjat minska
Efter 3 månader som rökfri…... har din blodcirkulation och lungkapacitet blivit bättre
... har du fått ökad blodcirkulation i ryggkotorna, vilket minskar risken för ryggbesvär
... har din hud börjat få tillbaka en frisk lyster
... har ditt smak- och luktsinne börjat komma tillbaka
... har din förmåga att läka tandlossning ökat
... har du, om du är kvinna, fått ökad möjlighet att bli gravid
... har du, om du är man, fått ökad förmåga att få erektion
Efter 6 månader som rökfri…... har flimmerhåren i dina luftrör återhämtat sig och arbetar för fullt med att "städa dina lungor''
... har din hosta minskat
... har de skador rökningen orsakat i dina blodkärl börjat repareras
... har risken för blodpropp minskat avsevärt
... börjar du känna dig mycket piggare än på den tiden då du rökte
Efter 1 år som rökfri...... är risken för hjärtinfarkt hälften så stor som om du fortsatt att röka
... har ditt immunförsvar blivit bättre
... är risken för allergier och luftrörskatarr betydligt mindre
... har din kropp har återfått förmågan att snabbare läka magsår.
Efter 5 år som rökfri...
... är risken för hjärnblödning och hjärtinfarkt lika liten som hos en ickerökare.
... är risken för cancer i lungor, mun, hals, matstrupe, urinblåsa, njurar, livmoderhals och bukspottkörtel betydligt mindre.

texten har jag hittat här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?