Vata...

I förra blogginlägget skrev jag om Ayureveda och att det finns 3 olika kroppstyper, Vata, Pitta och Kapha.

Jag är VATA, och om jag tittar jag på vad jag ska äta enligt ayurevediskt  sätt kontra till exemple LCHF så är det annorlunda ;) Men!!! Det som jag ska äta som VATA är faktiskt sånt som jag ÄLSKAR att äta :)


Till exempel har jag aldrig varit en bröd älskare, MEN  får jag ett varmt nybakat bröd kan jag inte sluta äta :), och jag älskar, bär, starka kryddor heta soppor och faktisk feta produkter. Sött och salt är livets goda för mig,  men havregrynsgröten kan kvitta,ufff...  och faktiskt så är jag hemskt dålig på att äta frukost, men dricker mängder av varmt (kaffe /te etc) 

Så kolla här vad en VATA mår bra av:

Hos Vata är eld och vatten de dominerande elementen. För att kompensera för Vata, som är en kall docha, krävs varm, fet och näringsrik mat med söta, salta och sura smaker. I synnerhet under vintern när Vata är särskilt stark.
Välj varm mat och dryck
För Vata-personer är varm mat och dryck att föredra. Ersätt isvatten med hett vatten eller ett glas varm mjölk med lite socker eller honung för smakens skull.  Ersätt kaffe och andra drycker med koffein med varmt örtte. Undvik kalla livsmedel som sallader eller råa grönsaker. Ät gärna varm gröt till frukost. Ät ris och nybakat bröd med en ångande het grönsakssoppa till middag.
Ät kryddstark mat som het mexikansk eller indisk mat som tillagats i olja. Kryddor: kanel, kardemumma, kummin och ingefära.
Ät gärna fet mat och mejeriprodukter som smör, yoghurt och varm mjölk.
Alla söta frukter är bra för Vata. Undvik dock att äta godis eftersom det kan störa Vata, och se söta livsmedel som ett bra komplement till den övriga maten. Ät gärna salta nötter som är energirika och feta.
Ät gärna havregrynsgröt med varm mjölk, sylt och bär till frukost.  Komplettera med ett  varmt, lugnande  örtte.

Ät kryddstark mat
Ät fet mat och mejeriprodukter
Ät söt och salt mat
Frukost är oftast önskvärt.
Länk där jag hittad övanstående info hittar du här, där kan du även hitta de andra kroppstyperna, och deras bästa mat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?