Ekonomisk hjälp VS Ekonomisk Själp?

Okay, här kommer en het potatis… vad tycker du om SMS-lån? Har du tagit det själv nån gång? 

Och det viktigaste är det ”hjälp eller själp"? 

Faktum är att jag aldrig tagit något, sådant lån,  men hört massor om det. Jag ska villigt erkänna att jag drar mig för det, då det verkar vara ganska höga kostnader, räntor m.m. och tydligen lätt att ramla dit på att bara ta mer och mer låg, tills man helt tappar kontrollen.

Men ibland är det ju faktisk så att man är helt barskrapad, om något oförutsett händer, något som måste åtgärdas direkt, ibland kan det faktisk vara så att ett par tusenlappar gör hela skillnaden från att klara ut en situation. 

Jag har haft tur att när något krisartat skett har jag kunnat få hjälp av mina föräldrar, men det är ju ingen självklarhet för alla. En del har turen att lätt kunna be om hjälp, och faktiskt få det, medan för en del finns det ingen som kan ge en ekonomisk hjälpande hand.


Så jag tror nog att jag skulle kunna göra det i en krissituation, det skulle inte vara mitt första val, men hade jag fått kalla handen överallt så hade jag nog tagit den ekonomiska hjälpen, men sedan försökt att betala tillbaka snabbt som ögat, då jag tror att det kostar mer än det smakar. Men jag hade nog aktat mig för att ta ytterligare lån för att betala det första osv, för det finns absolut en negativ spiral, och en risk att fastan i den spiralen.

I den bästa av världar så har man en buffert, det har jag i och för sig sagt i hela mitt liv, och det är fortfarande mitt mål. Förhoppningsvis kommer jag dit snart.

Men tillbaka till meddelandelånen, hamnar man i en krissituation tror jag det kan vara precis den hjälpen man behöver, men att ta lån för att köpa just den där underbara partytoppen, som du använder en gång…nej, det är inte värt det! Skippa det, du är snygg som du är, det sitter inte i kläderna, och stressen av att ha svårt att betala tillbaka gör dej gammal i förtid ;) 

Använd det som en sista utväg, och betala tillbaka snabbt, det är mitt tips! 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pil Pil räkor...

kom i kontakt med ditt kraftdjur..

Vilken ärkeängel tillhör ditt stjärntecken?