Att använda verktygen på rätt sätt...
Är reklam och kommunikation bra eller dåligt? Ja, det beror väl på hur den används. Så klart det är bra om man som företag vill att ett högt medvetande hos kunder, då är det till för att få lönsamhet och ett resultat som ger klirr i kassan.’’ (Jag har själv ett förflutet i branschen).
Sen kan ju resultatet faktiskt vara annat än ren ekonomisk förtjänst. Ett strålande exempel på det är vad en kommunikationsbyrå gjorde för de hemlösa i Västerås 2014.
Kampanjen ” Värm utsatta Västeråsare” vände sig till både företagare och privatpersoner.
Man använde sig av lokala handlare / hotell, gick ut med bösskampanj samt att man hade Facebook kampanj där 5 kr gick oavkortat till missionen när man klickade på ”Gilla”-knappen av ett lokalt hotell.
Detta var runt jul, så man fick även med IKEA att sälja en julkula för 50 kr, där även de pengarna gick till ”Värm utsatta Västeråsare”-kampanjen.
Bra intiativ tycker jag. Perfekt timing att göra det i jultider då människor får något varmt i hjärtat för alla de som inte har det så bra, kanske är det så för att man köper sig fri från sitt eget dåliga samvete när man frossar julskinka, äggtoddy och prasslar med julgåvor. Men hur som helst, det funkade! Kommunikation när den används på ett medmänskligt sätt.
Kommentarer
Skicka en kommentar